Importkøretøjer.....

Typiske regler og dokumenter, når du importere fra et EU/EØS land.

Registreringsdokumenter (originale)

Dette er de vigtigste dokumenter ved import fra EU:

Registreringsattest ”muligvis del 1 og 2” (Zulassungsbescheinigung del I + II i Tyskland / Carta di Circolazione + Certificato di Proprietà i Italien osv.)
– Skal være originale dokumenter, ikke kopier.
– Viser bilens identitet og hvem der sidst var registreret ejer.
– Er der 2 dele skal begge følge bilen.
– Hvis de er markeret som “afmeldt”, er det helt okay.

Nummerplader (hvis det er midlertidig eksportplader)
Du afleverer dem normalt i Danmark, men de kan bruges til hjemtransport, hvis du kører bilen hjem.

Teknisk dokumentation

Vigtigt ved toldsyn og SKAT’s afgiftsberegning:

EU-typegodkendelse / CoC-certifikat (Certificate of Conformity)
– Dokument fra producenten, som viser bilens tekniske data og EU-godkendelse.
– Mange gange kræver synshallen dette, og så undgår du også et muligt omsyn.
– Kan ofte bestilles hos mærkeforhandler, hvis det mangler. Bemærk – koster som regel ekstra. Så sørg for at sælger har denne til bilen.

Servicehæfte og evt. værkstedsregninger
– Hjælper med at dokumentere bilens stand og kilometertal.

Synsrapport fra udlandet
– Godt supplement ved toldsyn i Danmark.

Gode råd

Tag altid billeder af alle dokumenter inden du forlader sælgeren.

Tjek at stelnummer (VIN) stemmer 100 % på alle dokumenter og bilen.

Undgå biler uden original registreringsattest – de kan sjældent indregistreres i DK.

 

Typiske regler og dokumenter, når du importere fra et land udenfor EU.

Registreringsdokumenter (originale)

Dette er de vigtigste dokumenter ved import udenfor EU:

Registreringsattest, eller Certificate of Title hvis bilen kommer USA.
– Skal være originale dokumenter, ikke kopier.
– Viser bilens identitet og hvem der sidst var registreret ejer.
– Er der 2 dele skal begge følge bilen.
– Hvis de er markeret som “afmeldt”, er det helt okay.

Teknisk dokumentation

Vigtigt ved toldsyn og SKAT’s afgiftsberegning:

– EU-typegodkendelse / CoC-certifikat / eller lign. (Certificate of Conformity)

– Besked fra Motorstyrelsen, en tilladelse til syn og registrering. Her er et Link til denne ansøgning. 

– Dokument fra producenten, som viser bilens tekniske data og EU-godkendelse.
– Mange gange kræver synshallen dette, og så undgår du også et muligt omsyn.
– Kan ofte bestilles hos mærkeforhandler, hvis det mangler. Bemærk – koster som regel ekstra. Så sørg for at sælger har denne til bilen.

Kan bilens tekniske data ikke skaffes, skal der ret ofte bestilles en Dataerklæring. Dette er et must hvis de oprindelige papirer ikke er nok. Prisen ligger mellem 3-6000 kr for at få lavet denne dataerklæring. Dette kan vi godt være behjælpelig med at få bestilt.

Servicehæfte og evt. værkstedsregninger
– Hjælper med at dokumentere bilens stand og kilometertal.

Synsrapport fra udlandet
– Godt supplement ved toldsyn i Danmark.

Gode råd

Tag altid billeder af alle dokumenter inden du forlader sælgeren, eller få ham til at sende kopier til dig.

Tjek at stelnummer (VIN) stemmer 100 % på alle dokumenter og bilen.

Undgå biler uden original registreringsattest – de kan sjældent indregistreres i DK.

Spørgsmål til afgiften på det importeret køretøj....

 

Hvad er registreringsafgift?

Registreringsafgiften er en dansk engangsafgift, der skal betales, før et køretøj må registreres og køre på danske plader.
Afgiften udgør ofte den største del af bilens samlede pris i Danmark.

Hvornår skal der betales registreringsafgift?

Du skal betale registreringsafgift, når du:

Importerer en brugt bil eller motorcykel fra udlandet.

Køber et nyt køretøj, som ikke tidligere har været registreret i Danmark.

Laver så store ændringer på køretøjet at der kræves ny afgift.

Hvordan beregnes registreringsafgiften?

Beregningen sker ud fra køretøjets værdi ved indregistrering i Danmark (også kaldet den nuværende handelspris for samlignelig køretøj)

Brugte biler – import fra udlandet

Ved import af brugte biler anvendes en vurderet dansk handelspris (ikke købsprisen i udlandet).

Motorstyrelsen foretager en vurdering af bilens danske markedsværdi, typisk ved at sammenligne med lignende biler til salg i Danmark, med bilens alder, kilometerstand, stand og udstyr taget i betragtning. Kan tage op til 5 uger.

Her er et link til Motorstyrrelsens afgifts portal. Så kan der søges på ligende køretøjer, for at få en ide om afgiften...

Hutig afgift....

Der findes muligheder for en hurtig afgift og få køretøjet på gaden indenfor 24 timer, med afgift betalt til en selvanmelder. Dette kan vi godt være behjælpelig med.